Kategorie

Szybki kontakt

Masz pytania? Zadzwoń lub porozmawiaj z nami on-line.

telefon +48 727 615 176
e-mail biuro@BabyStork.pl

 

ggCentrum Obsługi Klienta (47181570)

Tryb SkypeMe™!Centrum Obsługi Klienta (sklepbabystork)

FAQ

NAJCZĘSTSZE PYTANIA I ODPOWIEDZI:

 Spis treści:
1. Pytania ogólne dotyczące funkcjonowania sklepu i sprzedaży.
2. Pytania dotyczące bezpieczeństwa dzieci w samochodzie.
3. Pytania dotyczące wózków dziecięcych.

Pytania ogólne dotyczące funkcjonowania sklepu i sprzedaży:

 

1.    Ile wynosi koszt dostarczenia zamówionego produktu?

Można to sprawdzić w dziale Dostawa i płatności.

 

2.    Czy można zwrócić zakupiony produkt?

Towar można zwrócić w ciągu 10 dni od daty otrzymania paczki. Równowartość zwracanego towaru (bez opłaty za przesyłkę) wysyłamy przelewem bankowym na konto.

 

3.    Czy można wymienić zakupiony produkt?

Towar, który Państwu nie odpowiada, prosimy odesłać do siedziby sklepu Baby Stork (ul. Obrońców Westerplatte 24, 78-600 Wałcz). Za odesłany towar gwarantujemy zwrot gotówki na Państwa konto (bez dodatkowych opłat). Jeśli zechcą Państwo zamówić inną pozycję, prosimy złożyć nowe zamówienie.

 

4.    Jaki jest czas oczekiwania na przesyłkę?

Czas oczekiwania na przesyłkę = czas realizacji zamówienia + czas potrzebny na dostarczenie przesyłki przez firmę kurierską

Większość towaru oferowanego w sklepie posiadamy w naszym magazynie i wówczas gwarantujemy wysłanie przesyłki w przeciągu 2 dni roboczych od momentu złożenia zamówienia (w przypadku wyboru formy płatności - pobranie) lub od momentu zaksięgowania wpłaty. Natomiast w przypadku towarów na zamówienie czas realizacji wynosi do 2 tygodni. Należy pamiętać, że termin realizacji zamówienia podany jest przy każdym produkcie.

 

5.    Jaki jest sposób zapłaty za przesyłkę?

Istnieją dwie formy płatności: przedpłata (przelew bankowy na konto) lub pobranie (płatność za towar przy odbiorze przesyłki).

 

6.    Czy można składać zamówienia przez telefon?

Jeśli mają Państwo problem ze złożeniem zamówienia na stronie internetowej naszego sklepu prosimy o kontakt telefoniczny z Biurem Obsługi Klienta, nasi konsultanci dołożą wszelkich starań aby pomóc Państwu w wypełnieniu formularza zamówienia.

 

7.    W jaki sposób mogę otrzymać zwrot gotówki, jeśli chce zwrócić zakupiony towar?

Równowartość zwracanego towaru (bez opłaty pocztowej) wysyłamy przelewem bankowym na konto w terminie do 14 dni roboczych od dnia otrzymania zwracanego towaru.

 

8.    Czy mogę otrzymać fakturę VAT na zamówiony towar?

Z uwagi na fakt, że nie jesteśmy płatnikami VAT nie wystawiamy faktury VAT. Dowodem zakupu wystawianym przez nasz sklep jest rachunek, paragon fiskalny lub faktura (tzw. faktura nie VAT-owska).

 

9.    Czy istnieje możliwość dokonania poprawki w złożonym zamówieniu?

Do momentu przekazania zamówienia do realizacji klient może anulować lub zmienić zamówienie. W przypadku przekazania zamówienia do realizacji, zostaje ono automatycznie przekazane do magazynu. W związku z tym nie ma możliwości wprowadzenia w nim żadnych zmian.

 

10.    Czy otrzymam potwierdzenie złożenia zamówienia i informacje o stanie jego realizacji, nadania, czy też zaksięgowania płatności za przesyłkę?

Wszelkie informacje o zmianach statusów realizacji zamówienia tj. potwierdzenie złożenie zamówienia, zaksięgowanie wpłaty, przekazanie zamówienia do realizacji oraz nadanie zamówienia są wysyłane automatycznie przez system na podany podczas rejestracji adres e-mail. Stan realizacji zamówienia można również sprawdzić logując się do sklepu.

 

11.    Nie wiem jakie jest moje hasło do logowania, czy mogę je odzyskać?

Tak, można to zrobić wybierając opcję przypomnij hasło. Nowe hasło zostanie wysłane na e-mail. Następnie po zalogowaniu w panelu moje konto można je zmienić na wybrane przez siebie.

 

12.    Czy prowadzicie Państwo sprzedaż wyłącznie przez internet, czy też można odebrać przesyłkę osobiście?

Tak, można odebrać przesyłkę w siedzibie naszego sklepu w Wałczu przy al. Tysiąclecia 7-8.

 

13.    Czy można zamówić produkt, którego kolor jest niedostępny na stronie?

Na stronie sklepu znajdują się aktualne towary w kolorach dostępnych w sprzedaży. Jeśli jakiś produkt nie występuje na stronie w danym kolorze prosimy o kontakt z Centrum Obsługi Klienta w celu uzyskania informacji o interesującym Państwa kolorze i możliwości jego zamówienia.

 

14.    Czy mogę w formularzu zamówienia podać inny adres do wysyłki zamówienia – np. do pracy czy do innej osoby?

Tak. Przesyłka może być wysłana pod adres inny niż adres Zamawiającego. Należy wtedy w formularzu zamówienia w opcji „Adres dostawy” podać dane osoby, która ma otrzymać paczkę.

 

15.    Czy można połączyć dwa zamówienia?

Tak, ale w przypadku, gdy pierwsze zamówienie nie zostało jeszcze wysłane. Wówczas oba zamówienia wysyłamy jednocześnie (w jednej paczce) i pobieramy opłatę za przesyłkę tylko raz.

 

16.    Czy zamawiany wyrób wysyłany jest w odpowiednim opakowaniu?

Tak, każdy kupiony wyrób w naszym sklepie jest odpowiednio zabezpieczony. Przy odbiorze przesyłki prosimy sprawdzić stan opakowania w obecności kuriera czy przesyłka nie nosi oznak uszkodzenia mechanicznego lub fizycznego.

 

Pytania dotyczące bezpieczeństwa dzieci w samochodzie:

 

1.    Co to jest homologacja ECE R44/04?

Wszystkie foteliki samochodowe dopuszczone do sprzedaży, muszą być zgodne ze standardami normy ECE R44/04 lub R44/03. Fotelik samochodowy przechodzi szereg kontroli, zanim otrzyma certyfikat R44. Według najważniejszych wymagań normy R44 fotelik powinien zapewnić ochronę dziecka w każdej możliwej pozycji montażu. Musi być zaprojektowany tak, aby umożliwić jego zablokowanie w samochodzie przy użyciu wewnętrznych pasów samochodowych.

Opis homologacji ECE R44/04 

 

2.    Co oznacza homologacja wg ECE R44-03, ECE R44-04?

Europejski certyfikat bezpieczeństwa ECE R44-03 oznacza zgodność wyrobu z obowiązującymi obecnie wymaganiami technicznymi w Europie, wyznaczanymi prawnie przez dokument: ''ECE R44-03 Uniform provisions concerning the approval of restraining devices for child occupants of power-driven vehicles (child restraint system), United Nations, Genewa, 2001''. Posiadanie tej homologacji oznacza, że fotelik spełnia wymagania stawiane przez wymieniony powyżej standard. Czy oznacza to, że jest to fotelik, który gwarantuje bezpieczeństwo Twojemu dziecku? Niestety nie...

 

3.    Czy homologacja ECE R44 zapewnia bezpieczeństwo?

Homologacja wg. regulaminu ECE R44-03 lub ECE R44-04, dopuszczająca fotelik do sprzedaży, niestety nie gwarantuje bezpieczeństwa Twojemu dziecku. Wszystkie foteliki badane w testach, na których opieramy swoje doradztwo (ADAC, test.de - Niemcy, AA - Wielka Brytania, OEAMTC - Austria, NHTSA - USA), posiadają taką homologację. Mimo to jedne z nich otrzymują ocenę 5 (najwyższa dotychczasowa), a inne tylko 1 i stanowią ewidentne zagrożenie dla zdrowia i życia dziecka. Przepisy te bowiem stawiają wymagania minimalne, które niestety nie nadążają za rozwojem współczesnych systemów bezpieczeństwa. Dlatego zawsze przed zakupem fotelika sprawdzaj wyniki jego testów zderzeniowych, przeprowadzonych przez niezależną organizację konsumencką.

 

4.    Dlaczego potrzebuję fotelik samochodowy?

Używanie atestowanego dziecięcego fotelika samochodowego jest wymagane przez prawo w przypadku dzieci niższych niż 1,35 m (w Polsce niższych niż 1,50 m). Ten wymóg dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej. Foteliki samochodowe i siedziska z certyfikatem ECE R44/04 spełniają minimalne wymogi tego prawa.

 

5.    Czy dzieci poniżej 3 roku życia można przewozić samochodem bez pasów bezpieczeństwa?

Nie, dzieci poniżej 3 roku życia nie można przewozić samochodem bez 3-punktowych samochodowych pasów bezpieczeństwa. Do montażu fotelika samochodowego wymagany jest samochód wyposażony w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa.

 

6.    Czy prawdą jest, że nie wolno już używać podwyższenia bez oparcia?

Niezależne organizacje konsumenckie, takie jak Holenderskie Stowarzyszenie Konsumentów, stanowczo odradzają korzystanie z podwyższenia bez oparcia. Oparcie jest niezbędne, szczególnie z powodów ochrony podczas bocznych uderzeń, a także ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na barkach i klatce piersiowej. Podwyższenia bez oparcia nie są jeszcze zabronione, ale muszą spełniać minimalne wymogi standardów ECE R44/03 i ECE R44/04.

 

7.    Czy mój wcześniak może być przewożony w foteliku samochodowym?

Każde dziecko, które może opuścić szpital można przewozić w foteliku grupy 0+.

 

8.      Dlaczego niemowlęta muszą podróżować tyłem do kierunku jazdy?

W porównaniu z resztą ciała głowa niemowlęcia jest duża i ciężka. W dodatku jego mięśnie karku nie są jeszcze w pełni rozwinięte. Jeżeli niemowlę przewożone jest przodem do kierunku jazdy, w momencie czołowego zderzenia lub w momencie gwałtownego hamowania, jego głowa zostanie gwałtownie odrzucona do przodu. Może to doprowadzić do poważnych urazów kręgów, a nawet śmierci. W przypadku dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy, siły działające podczas wypadku zostaną rozłożone na całe jego plecy. Z tego powodu eksperci z branży także zalecają korzystanie z fotelika dla niemowlęcia montowanego tyłem do kierunku jazdy przez pierwsze ok. 12 miesięcy lub do momentu osiągnięcia przez dziecko wagi 13 kg – w zależności od tego co nastąpi wcześniej.

 

9.      Od kiedy można wozić dziecko przodem w foteliku?

Minimum zalecane obecnie przez biomechaników, to osiągnięcie przez dziecko wagi 13 kg. Więcej na ten temat w artykule: Od kiedy fotelik przodem do kierunku ruchu?

 

10.    Czy fotelik 0-13 kg można montować przodem?

Fotelik samochodowy 0-13 kg można montować tylko tyłem do kierunku ruchu. Fotelik ten nie jest przystosowany do montażu przodem. Podobnie jak nie produkuje się rowerów, na których można siedzieć tyłem do kierunku jazdy, tak nie produkuje się fotelików z grupy 0-13 kg, które można by było zamontować inaczej niż tyłem do kierunku jazdy. Jeżeli zamontujemy taki fotelik przodem do kierunku jazdy, to dziecko podczas zderzenia może doznać co najmniej ciężkich obrażeń.

 

11.    Które miejsce w samochodzie jest najbardziej bezpieczne?

Najbardziej bezpiecznym miejscem w samochodzie jest środkowe miejsce na tylnym siedzeniu, oczywiście o ile wyposażone jest ono w 3-punktowy pas bezpieczeństwa lub mocowanie ISOFIX. Jest ono najbardziej oddalone od punktów uderzenia przy zderzeniu bocznym. Zabezpiecza to przed bezpośrednim lub pośrednim uderzeniem głowy dziecka w drzwi lub szybę samochodu oraz przed uderzeniem dziecka w foteliku przez penetrujący samochód.

Zalety takiej lokalizacji fotelika można dostrzec również przy zderzeniu czołowym. Asymetria mocowania fotelika przy użyciu pasa bezpieczeństwa powoduje, że podczas zderzenia czołowego fotelik usiłuje poruszać się na boki, a mówiąc bardziej precyzyjnie obracać się wokół osi pionowej. Więc również w tym wypadku środkowe miejsce będzie bardziej bezpieczne.

Niestety w wielu samochodach z powodu braku 3-punktowego pasa, wąskiego siedzenia lub niestabilnego montażu zamocowanie fotelika z tyłu po środku nie jest możliwe. Należy wówczas zamocować fotelik na tylnej kanapie za siedzeniem pasażera. Pozwala to na łatwy i bezpieczny dostęp do dziecka w foteliku, kiedy będziesz zmuszona(y) zaparkować samochód lub awaryjnie się zatrzymać na poboczu ruchliwej jezdni.

Zwróć uwagę na stabilność mocowania fotelika! Z uwagi na różnice w wyprofilowaniu siedzeń nie na każdym siedzeniu i nie w każdym samochodzie fotelik daje się sztywno zamontować. Chwiejne zamocowanie fotelika na środkowym siedzeniu samochodu jest zdecydowanie gorsze, niż stabilne zamocowanie na siedzeniu za pasażerem.

 

12.    Czy montowanie fotelika za kierowcą jest bezpieczne?

W Polsce dosyć popularny jest "mit" o rzekomej przewadze siedzenia za kierowcą nad siedzeniem za pasażerem. Podobno ma być ono bezpieczniejsze, gdyż kierowca w trakcie kolizji podświadomie kieruje samochodem tak, by ocalić siebie. To błędna teoria, która nie znajduje żadnego potwierdzenia w statystykach wypadków. Nawet jeśli miały miejsce pojedyncze przypadki tego typu zdarzeń, to stanowią one tylko wyjątki i nie można na ich podstawie wygłaszać niepotwierdzonych teorii. Niestety omawiany "mit" jest u nas rozpowszechniany nawet przez funkcjonariuszy Policji.

Jeśli nie możesz zamontować fotelika na środkowym siedzeniu tylnej kanapy (brak 3-punktowego pasa, wąskie siedzenie, niestabilny montaż) to zamontuj fotelik na tylnej kanapie za siedzeniem pasażera. Pozwala to na łatwy i bezpieczny dostęp do dziecka w foteliku, na przykład kiedy będziesz zmuszona(y) zaparkować samochód lub awaryjnie się zatrzymać na poboczu ruchliwej jezdni. Przeczytaj także: Które miejsce w samochodzie jest najbardziej bezpieczne?

 

13.  Czy dziecko w foteliku można posadzić z przodu?

Z punktu widzenia polskiego prawa: Można, o ile dziecko jest w foteliku i o ile nie jest to fotelik zamontowany tyłem do kierunku ruchu na miejscu z aktywną, przednią poduszką powietrzną.

Z punktu widzenia biomechaniki zderzeń: Jeśli musisz przewozić dziecko z przodu to odsuń maksymalnie do tyłu przedni fotel pasażera (patrz też wyjątki poniżej) i wyłącz przednią poduszkę powietrzną. Poduszka stanowi śmiertelne zagrożenie dla dzieci w fotelikach montowanych tyłem. Dzieciom w większości fotelików 9-18 grozi połamaniem nóżek. W fotelikach 15-36 o "klasycznej" konstrukcji przy odsuniętym fotelu problem ten występuje rzadziej, ale wymaga on indywidualnej oceny dla danego fotelika i konkretnego samochodu.

Myśląc jednak rozsądnie - po co sadzać dziecko z przodu i narażać dziecko na większe niebezpieczeństwo, skoro będzie ono bezpieczniejsze z tyłu?

Patrz: Na którym miejscu w samochodzie najbezpieczniej zamocować fotelik?

Patrz też: Czy wyłącznik poduszki gwarantuje bezpieczeństwo?

* Wyjątkiem od opisanej reguły są specjalnie foteliki montowane tyłem do 18 lub 25 kg, zamocowane na stałe na przednim fotelu pasażera. Wiele z tych fotelików wymaga, aby przy przewożeniu na przednim siedzeniu pasażera opierać je o deskę rozdzielczą samochodu.

 

14.    Kontakt wzrokowy z dzieckiem w foteliku?

Wielu rodziców uważa, że kontakt wzrokowy podczas jazdy samochodem z niemowlęciem jest bardzo ważny. Rodzice martwią się, że montując fotelik na tylnym siedzeniu nie będą mogli kontrolować tego, co robi dziecko. Problem można rozwiązać poprzez zastosowanie specjalnych lusterek montowanych na zagłówkach tylnych siedzeń i/lub dodatkowych lusterek przednich. Dzięki nim dzieci mogą korzystać z bezpieczniejszego mocowania fotelika na tylnej kanapie, nie tracąc przy tym kontaktu wzrokowego z rodzicem siedzącym za kierownicą.

Jeśli jednak z lusterek tych korzysta kierowca prowadzący samochód, to z pewnością będzie to ze stratą dla bezpieczeństwa poruszania się pojazdem po drodze. Takie lusterka są dostępne na naszym rynku i możliwe do użycia, ale nie zaleca się ich. Lusterka stanowią dobry gadżet, niezagrażający bezpieczeństwu poruszaniu się samochodem po drogach, tylko wtedy, gdy korzysta z nich pasażer, np. mama siedząca na przednim siedzeniu pasażera.

Zarówno policjanci jak i specjaliści od przeciwdziałania wypadkom uważają, że głównym zadaniem kierowcy w samochodzie jest skupienie uwagi na tym, aby prowadzić bezpiecznie pojazd. Istotna jest obserwacja sytuacji na drodze, znaków drogowych, kontakt wzrokowy z innymi kierowcami i przechodniami.

 

15.    Czy przednie poduszki powietrzne są bezpieczne?

Tak, ale tylko dla dorosłych pasażerów powyżej 150 cm wzrostu, używających pasów bezpieczeństwa.

Kategorycznie nie wolno montować fotelika dla niemowląt 0-13 kg tyłem do kierunku ruchu na przednim siedzeniu pasażera, wyposażonym w aktywną przednią poduszkę powietrzną. Uderzenie poduszki, która otwiera się z prędkością 250-300 km/h, w tył fotelika grozi wstrząsem mózgu i śmiercią dziecka. Uderzenie to można porównać z uderzeniem kijem bejsbolowym przez zawodowego gracza.

Dzieciom w większości fotelików 9-18 montowanych przodem grozi to połamaniem nóżek i urazami powiązanymi. W fotelikach 15-36 o "klasycznej" konstrukcji przy fotelu pasażera odsuniętym do tyłu problem ten występuje rzadziej, ale wymaga on indywidualnej oceny dla danego fotelika i konkretnego samochodu.

Z uwagi na niebezpieczeństwo coraz więcej producentów fotelików odradza montowanie na przednich siedzeniach samochodów jakichkolwiek fotelików w jakikolwiek sposób.

 

16.    Czy boczne poduszki powietrzne są bezpieczne?

Jeżeli jest to poduszka powietrzna boczna, znajdująca się w bocznej części przedniego fotela samochodowego to nie zagraża ona w żaden sposób bezpieczeństwu dziecka.

Niestety problem może pojawić się, jeśli poduszka taka występuje na tylnym siedzeniu pasażera, np. w tylnych drzwiach lub w osłonie nadkola.

Do niedawna większość producentów samochodów i większość producentów fotelików mówiła stanowczo, że żadne boczne poduszki powietrzne nie stanowią zagrożenia dla dzieci w fotelikach. Niestety pojawiły się rozwiązania, przy których tej pewności już nie mamy. Podajemy jeden z możliwych przykładów. Boczne poduszki powietrzne montowane w osłonie nadkola, na tylnym siedzeniu samochodu mogą powodować zagrożenie dla dzieci korzystających z fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy.

Niebezpieczeństwo to nie jest na wysokim poziomie dla dzieci używających fotelików 0-13 kg, montowanych na tylnej kanapie. Jednak nie należy też go bagatelizować w przypadku starszych dzieci, u których aktywność ruchowa jest większa, usadzonych w fotelikach 9-18 kg - montowanych tyłem do kierunku jazdy. Można domniemać, że ręka lub nóżka dziecka znajdzie się w strefie otwierania bocznej poduszki powietrznej.

Poruszony problem wymaga jednak szczególnej uwagi rodziców. Jeżeli jest możliwa dezaktywacja poduszki bocznej zamontowanej na tylnym siedzeniu, na którym przewozimy dziecko tyłem do kierunku ruchu należy to zrobić, ale tylko w autoryzowanym serwisie dealera.

 

17.    Czy boczne poduszki kurtynowe są bezpieczne?

Kurtyny powietrzne są całkowicie bezpieczne dla dorosłych, dla dzieci w fotelikach 0-13 kg montowanych tyłem do kierunku jazdy oraz dla dzieci w fotelikach 9-18 kg montowanych zarówno przodem jak i tyłem do kierunku jazdy.

Problem pojawia się w fotelikach najwyższej grupy III dla dzieci o wadze od 22 do 36 kg. Niestety ostatnie wyniki crashtestów pokazują, że boczne poduszki powietrzne kurtynowe mogą być niebezpieczne dla dzieci używających tzw. podwyższeń, czy siedzisk podwyższających, które nie mają wysokiego oparcia z odpowiednio rozbudowanym zagłówkiem. Dziecko siedzące na takim podwyższeniu podczas zderzenia bocznego, porusza się z dużą prędkością uderzając ramieniem i głową o podszybie i/lub szybę. Głowa dziecka znajduje się wówczas w strefie otwierania się kurtynowej poduszki powietrznej, co grozi uderzeniem otwierającej się poduszki.

Dlatego też coraz więcej producentów fotelików przestaje w ogóle oferować foteliki 15-36 kg, które nie posiadają wysokiego oparcia z dużym, rozbudowanym zagłówkiem.

 

18.    Czy wyłącznik poduszki gwarantuje bezpieczeństwo?

Często pojawia się również pytanie: czy przy wyłączonej poduszce powietrznej można przewozić dziecko z przodu? Prawo na to pozwala, ale eksperci odradzają takie rozwiązanie. Są ku temu co najmniej dwa powody. Po pierwsze: w 90% samochodów z tyłu jest bezpieczniej. Po drugie: używanie manualnego wyłącznika przedniej poduszki powietrznej stwarza ryzyko, że:

  • w pośpiechu zapomnisz wyłączyć poduszkę i narazisz dziecko w foteliku na ciężkie lub nawet śmiertelne obrażenia w wyniku uderzenia poduszki powietrznej w tył fotelika,
  • w pośpiechu zapomnisz włączyć poduszkę i jeśli dojdzie do wypadku, to narazisz dorosłego pasażera na ciężkie obrażenia.

Powyższe spostrzeżenia nie są tylko teoretycznymi wywodami. Statystyki wypadków, z których korzystają eksperci zawierają mnóstwo podobnych przypadków. Na ich podstawie w USA zabroniono obecnie wyposażania samochodów w tego typu wyłączniki i przewożenia dzieci z przodu. Najbezpieczniejszym miejscem dla dzieci w samochodzie jest miejsce na tylnej kanapie.

 

19.    Niemowlę na rękach u mamy?

Odpowiadamy krótko: NIE ZABIJAJ! W przypadku zderzenia z niewielką prędkością 50 km/h przyspieszenia działające na pasażerów samochodu mogą osiągać wartości 20-30 g. Oznacza to mówiąc obrazowo, że w chwili zderzenia noworodek o wadze 3,1 kg może ''ważyć'' 93 kg. Po pierwsze nie utrzymasz go, po drugie - podczas zderzenia zgnieciesz go własnym ciałem...

 

20.    Co to jest ISOFIX?

ISOFIX to międzynarodowy znormalizowany system montowania, który zapewnia najbezpieczniejszy, najprostszy i najszybszy sposób, aby zainstalować poprawnie fotelik samochodowy, bez potrzeby korzystania z pasów bezpieczeństwa samochodu. Od 2006 r. wszystkie nowe samochody wyposażone są w Isofix i górny punkt kotwiczenia. Duża liczba samochodów wyprodukowanych przed 2006 rokiem wyposażona jest również w ISOFIX.

 

21.    Dlaczego warto montować foteliki w systemie ISOFIX?

Funkcje i zalety w zakresie bezpieczeństwa jakie spełnia ISOFIX :

  • szybki i łatwy montaż i demontaż - nie ma potrzeby zapinania pasów bezpieczeństwa,
  • solidne i trwałe połączenie między fotelikiem samochodowym i nadwoziem (kanapą samochodową),
  • natychmiastowe wizualne i / lub dźwięk ostrzeżenia, jeśli fotelik nie jest poprawnie zainstalowany,
  • wyjątkowo bezpieczny w testach,
  • lepsza ochrona głowy i szyi,
  • nie będzie działał, jeśli będzie luźny (tak jak w przypadku używania pasów bezpieczeństwa),
  • znacznie trudniej zamontować nieprawidłowo (w przeciwieństwie do mocowania pasami bezpieczeństwa).

Zalety stosowania ISOFIX w fotelikach 15-36 kg:

  • zmniejszenie obciążeń działających na głowę i ramiona dziecka przy zderzeniu bocznym poprzez wyeliminowanie "kiwania się" fotelika na boki,
  • zmniejszenie obciążeń działających na głowę i ramiona dziecka przy zderzeniu bocznym poprzez wyeliminowanie przesuwania się fotelika na boki,
  • zmniejszenie obciążeń przenoszonych na brzuch i biodra dziecka podczas zderzenia czołowego poprzez eliminację oddziaływania masy fotelika,
  • zapewnienie możliwości łatwej regulacji kąta pochylenia oparcia fotelika zapobiegającej opadaniu głowy dziecka do przodu podczas zasypiania,
  • zlikwidowanie możliwości uderzenia pasażera przez nieużywany przez dziecko i niezamocowany pasem fotelik podczas zderzenia.

 

22.    Czy ISOFIX można domontować do samochodu?

W niektórych markach samochodów jest to możliwe, ale niestety nie we wszystkich rocznikach danego modelu. Zazwyczaj można to zrobić jeśli ten model występuje lub występował w sprzedaży z opcją ISOFIX.

UWAGA: Uchwyty ISOFIX można "domontować" tylko u autoryzowanych dealerów i tylko z użyciem oryginalnych części. Nigdy nie wolno robić tego na własną rękę i/lub "domowym sposobem".

 

23.    Czy fotelik z bazą montażową jest bardziej bezpieczny?

Ostatnie wyniki crashtestów pokazują jednak, że jakość baz montażowych uległa znacznej poprawie. Ale uwaga!!! Czasem ten sam fotelik bez bazy osiąga znacznie lepsze wyniki niż z użyciem bazy. Nie ma generalnej reguły. Wyniki dla konkretnego modelu sprawdzaj w testach.

UWAGA: Dotyczy to również baz montowanych za pomocą ISOFIX. Wyniki ostatnich testów pokazują, że era ślepego zaufania do ISOFIX już się skończyła. Nawet foteliki montowane z bazami ISOFIX mogą być niebezpieczne. Należy to zawsze sprawdzać w niezależnych testach.

 

24.    Co to jest System Bocznej Ochrony (SPS)?

Aby zaoferować dziecku najlepszą, całkowitą ochronę, niektóre foteliki samochodowe zaprojektowane są tak, aby zapewnić maksymalną ochronę w przypadku zderzenia bocznego. Opatentowany System Ochrony Bocznej (SPS) utrzymuje głowę, ramiona i biodra dziecka w dodatkowej ochronie. Solidna i niezawodna ochrona boczna jest podstawą zabezpieczenia dziecka podczas wypadku samochodowego.

*Czy wiesz?*

Jeden na cztery wypadki drogowe jest kolizją z uderzeniem bocznym. Dziecko odnosi poważne obrażenia w co trzecim zderzeniu bocznym, a urazy są poważne i jedno na troje dzieci umiera.

 

25.    Dlaczego zderzenie boczne jest bardziej niebezpieczne dla naszego dziecka?

Głowa i klatka piersiowa dziecka są bardzo podatne na uszkodzenia. Przy uderzeniach bocznych barki przyjmują siłę zderzenia i wypychają klatkę piersiową i głowę. Jest to szczególnie niebezpieczne, jeżeli dziecko siedzi po stronie uderzenia, ponieważ drzwi mogą zostać wepchnięte do środka. Pierwsze siły działające w wyniku wypadku samochodowego są najbardziej niebezpieczna dla głowy i mózgu dziecka. System ochrony przed uderzeniem bocznym natychmiast absorbuje siłę uderzenia, aby zapobiec poważnym urazom głowy.

 

26.    Jak działa System Ochrony Bocznej?

Części fotelika, które obejmują głowę dziecka, są wzmocnione dodatkowymi warstwami wysokiej jakości styropianu i pianki SPS. Znane są właściwości tego materiału absorbujące wstrząsy uderzenia bocznego i tylnego oraz odbicia przy zderzeniach czołowych, dzięki czemu zapewnia on maksymalną ochronę ogólną. Materiał ten odprowadza też siłę zderzenia daleko od ciała dziecka.

 

27.    Czy można wyjmować wypełnienie z osłon bocznych zagłówka w fotelikach?

Pod żadnym pozorem nie należy wyjmować warstw pianki z fotelika, nawet do czyszczenia. Mają one zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa dziecka i muszą się zawsze znajdować na swoim miejscu.

 

28.    Co to jest AirProtect®?

AirProtect® jest najbardziej innowacyjną cechą bezpieczeństwa jaka kiedykolwiek oferowana była w foteliku samochodowym. Chroni u dziecka wrażliwą głowę w najlepszy możliwy sposób. Technologia opracowana przez firmę Dorel we współpracy z renomowanym Centrum Testów Zderzeniowych w Kettering University, Michigan USA.

AirProtect® jest to rewolucyjna ochrona przed bocznymi uderzeniami chroniąca Twoje dziecko. Nikt nie lubi myśleć o tym, że może się mu przytrafić wypadek samochodowy ale jednocześnie czy zrobilibyśmy wszystko, co w naszej mocy, żeby zabezpieczyć swoje dziecko na ewentualność kolizji?

Bezpieczeństwo Twojego dziecka jest priorytetem i dlatego system AirProtect® jest rewolucyjną technologią, która minimalizuje ryzyko obrażeń dziecka w rezultacie zderzenia bocznego. AirProtect® od razu ogranicza siły zderzeniowe podczas wypadku – w miejscu najbardziej krytycznym, wokół główki dziecka – poprzez ich odprowadzenie z dala od dziecka i przekierowanie na zagłówek. Jego najnowocześniejszy układ uwalniania powietrza działa na zasadzie wydłużania czasu ruchu podczas wypadku. Jest to czas potrzebny do całkowitego zatrzymania osoby dorosłej po wypadku.

 

29.  Ile czasu niemowlę może spędzać w foteliku?

Lekarze pediatrzy zalecają, by niemowlę nie spędzało w foteliku samochodowym więcej niż średnio 2 godziny dziennie. Nie jest to zbyt korzystna pozycja dla zapewnienia prawidłowego rozwoju układu mięśniowo-szkieletowego niemowlęcia. Nie należy więc używać fotelika 0-13 kg ponad konieczne minimum, używając go jako podstawowego miejsca do siedzenia, leżenia i transportu dziecka poza samochodem. Z drugiej strony, nie należy przesadzać i tragizować z tego powodu w sytuacji, gdy musimy odbyć od czasu do czasu podróż dłuższą niż 2-godzinna. Pamiętajmy, że ta właśnie specyficzna, półleżąca pozycja, tyłem do kierunku ruchu, zapewnia dziecku w foteliku 0-13 kg maksimum bezpieczeństwa. Jest to najbezpieczniejsza pozycja do przewożenia dzieci, jaką udało się do tej pory wymyślić.

 

30.  Czy niemowlę może dotykać nóżkami oparcia fotela?

Dziecko w foteliku 0-13 kg może dotykać nóżkami oparcia siedzenia samochodowego. Jeżeli jego głowa nie wystaje powyżej górnej krawędzi fotelika, dziecko mieści się w przedziale wagowym fotelika, a pasy dają się prawidłowo zapiąć, to dziecko powinno nadal używać danego fotelika. W żadnym wypadku nie stanowi to kryterium zmiany fotelika na większy.

 

31.  Kiedy zmienić fotelik na większy?

Podstawowe kryteria zmiany fotelika na większy to:

  • waga dziecka przekracza dopuszczalny limit dla danego fotelika,
  • dla fotelików 0-13 kg - głowa, a dla pozostałych fotelików - linia oczu wystają ponad górną krawędź oparcia fotelika,
  • pasy uprzęży fotelika nie dają się poprawnie zapiąć, (problem zbyt krótkich pasów pojawia się głównie w wąskich fotelikach 0-13 kg, najczęściej w okresie zimowym).

Dla bezpieczeństwa Twojego dziecka zalecamy korzystanie z fotelika 0-13 kg od ok. 9 miesiąca, a fotelik 9-18 kg do ok. 3,5 roku, możliwie jak najdłużej. Zaczekaj z wymianą fotelika na kolejny do momentu, gdy twoje dziecko osiągnie maksymalny limit wagi lub czubek jego głowy będzie wystawał poza górną krawędź fotelika. Mając na uwadze możliwie najlepszą ochronę Twojego dziecka, odradzamy wymianę fotelika dopóki głowa dziecka jest całkowicie podpierana przez zagłówek.

 

32.  Za krótkie pasy, żeby zamontować fotelik?

Jeśli samochodowe pasy bezpieczeństwa są za krótkie, żeby zamocować fotelik, to wymień fotelik na inny. Poza długością pasów musisz bowiem sprawdzić stabilność mocowania fotelika w samochodzie. Dwa foteliki z bardzo dobrymi wynikami w testach zderzeniowych mogą w Twoim samochodzie gwarantować zupełnie inny poziom ochrony ze względu na różną stabilność mocowania. Wybierz ten, który po naciągnięciu pasów zamocowany jest sztywniej.

Wymiana pasów w warsztacie firmowym, autoryzowanym przez producenta samochodu, zdecydowanie nie będzie tania, a w nieautoryzowanym stanowi zbyt duże ryzyko.

Korzystając z instrukcji obsługi fotelika upewnij się, że próbujesz przeprowadzić pas zgodnie z zaleceniami producenta. Czasami zdarza się, że instrukcja przewiduje alternatywny sposób zapinania pasa bezpieczeństwa w przypadkach, gdy pasy są zbyt krótkie.

 

33.    Co robić, jeśli dziecko otwiera zamek pasów?

Kiedy dziecko podczas jazdy samochodem samodzielnie otworzy zamek uprzęży fotelika, zalecamy jak najszybciej zatrzymać samochód. Następnie powinniśmy zapiąć dziecko i przed ponownym ruszeniem w drogę pouczyć je o grożącym mu niebezpieczeństwie spowodowanym odpięciem pasa. Jeśli dziecko jest na tyle małe, że nie mówi i nie wszystko jeszcze rozumie, to należy powagę tej sytuacji oddać za pomocą poważnego tonu głosu i mimiki oraz szybkich oraz zdecydowanych ruchów. Taki środek wychowawczy działa skutecznie, jeśli powtórzy się go kilkakrotnie i jeżeli z równą stanowczością będzie się egzekwowało zapinanie pasów przez pozostałych pasażerów samochodu. W żadnym wypadku nie wolno chwalić dziecka, gdy otworzy zapięcie, ani też pokazywać innym, że dziecko się tego nauczyło.

 

34.    Moje dziecko wychodzi z uprzęży w foteliku?

Zasada dotycząca wszystkich fotelików samochodowych mówi, że Twoje dziecko musi mieć mocno dociągnięte szelki uprzęży, by nie mogło ich poluzować tworząc wolną przestrzeń i próbować się z nich wydostać. Niektóre dzieci pokazują nam, że zaledwie minimalny luz w systemie szelek, pozwalający im włożyć rękę pomiędzy zamek a brzuch, następnie przesunąć ją w kierunku głowy, umożliwia przełożenie łokcia pod szelkami. Niektóre dzieci wykazują ogromne pragnienie wyswobodzenia się z uprzęży fotelika. Bezpieczeństwo dziecka w samochodzie i swoboda ruchu nie są z zasady do pogodzenia. Jeżeli pod dociągnięte szelki uprzęży potrafisz wsunąć palec i nie możesz „uszczypnąć” szelki, to Twoje dziecko jest bezpiecznie i wygodnie zabezpieczone w foteliku. Doświadczenia pokazują, że powyższa zasada dotyczy wszystkich fotelików. Nawet dziecko mocno przyciągnięte szelkami uprzęży fotelika, spokojnie siedzące , może próbować chcieć „uwolnić się” z fotelika.

Ten sam wzorzec obserwujemy u dzieci w wieku 1-4 lat w fotelikach samochodowych różnych typów i producentów. Uprząż jest zamkniętym systemem szelek, które stale przytrzymują dziecko w tej samej pozycji – podczas jazdy samochodem, jak i w momencie nagłego hamowania lub kolizji. System ten jest zamykany w momencie usadzenia dziecka poprzez dociągniecie szelek. Jeżeli czynność ta zostanie wykonana prawidłowo, szelki nie mogą poluzować się w czasie użytkowania (jeżeli tak się stanie, skontaktuj się bezpośrednio z Serwisem lub przez sprzedawcę, u którego produkt został zakupiony).

 

35.    Jak mocno naciągnąć pasy uprzęży fotelika?

Po usadzeniu dziecka w foteliku pasy uprzęży muszą być starannie ułożone i maksymalnie naciągnięte. Naciągamy je jedną ręką poprzez ściągnięcie tzw. "paska szybkiej regulacji długości pasów". Im ciaśniej dopasujesz uprząż, tym lepiej wykorzystasz fotelik i ochronisz swoje dziecko przed tragicznymi skutkami ewentualnego zderzenia. Zapamiętaj: IM CIAŚNIEJ NAPIĘTE PASY - TYM BEZPIECZNIEJ.

Pasy bezpieczeństwa i/lub pasy uprzęży fotelika pochłaniają same w sobie niewielką energię. Im ciaśniej są one dopasowane bezpośrednio przed zderzeniem, tym mniejsze będzie początkowe przyspieszenie ciała człowieka. Kontrolowanie wielkości tego przyspieszenia nie tylko redukuje siły działające na powierzchnię ciała lecz także ruchy organów wewnętrznych względem otaczających je struktur kostnych.

 

36.    Jaki powinien być prawidłowy przebieg 3 punktowego pasa?

Prawidłowy przebieg 3-punktowego pasa bezpieczeństwa mocującego dziecko w siedzeniu podwyższającym z oparciem powinien być taki, że jego część biodrowa leży płasko na udach, a część barkowa przebiega przez środek klatki piersiowej (mostek) i przez środek barku.

 

37.    Gondola zamiast fotelika dla niemowląt?

Stanowczo odradzamy. Rozwiązanie to daje co prawda możliwość odbycia dłuższej podróży, gdyż dziecko przypięte jest w niej w pozycji leżącej, jednak podróż taka wiąże się za każdym razem z wyższym ryzykiem obrażeń niż w przypadku fotelika. Łóżeczka samochodowe (ang.car beds) zostały zaprojektowane pierwotnie po to, by zapewnić dzieciom ze stwierdzonymi problemami medycznymi uniemożliwiającymi podróżowanie w pozycji półleżącej jakąkolwiek ochronę podczas jazdy samochodem.

 

38.    Jaką rolę pełnią ochraniacze uprzęży fotelika?

Pasy barkowe wyposażone są często w ochraniacze (otulinki), które przeciwdziałają zsuwaniu się pasów z ramion dziecka oraz chronią je przed zabrudzeniem i zniszczeniem przez pokarm lub wydzieliny. Pas kroczowy wraz z przymocowanym do niego zamkiem posiada ochraniacz zabezpieczający okolice krocza i brzucha dziecka przed uciskiem twardego zamka.

 

39.    Na jakiej wysokości ustawić pasy uprzęży fotelika?

We wszystkich fotelikach mocowanych tyłem do kierunku jazdy należy je zawsze ustawiać na wysokości linii ramion dziecka lub poniżej tej linii. We wszystkich fotelikach mocowanych przodem do kierunku jazdy należy je zawsze ustawiać na wysokości linii ramion dziecka lub powyżej tej linii.

UWAGA: są to zalecenia ogólne, postępuj zawsze wg. instrukcji obsługi dołączonej do Twojego fotelika.

 

40.    Co to są testy zderzeniowe i gdzie są wykonywane?

Jedyny sposób, by sprawdzić bezpieczeństwo fotelika to niezależne testy zderzeniowe. Takie crashtesty przeprowadzają organizacje konsumenckie jak na przykład niemiecki ADAC lub austriacki OEAMTC i przyznają mu od jednej (niedostatecznie) do pięciu (bardzo dobrze) gwiazdek.

 

41.    Dwa foteliki identycznie ocenione - który wybrać?

Przed każdym zakupem fotelika należy go przymierzyć w samochodzie, w którym będzie używany, by sprawdzić stabilność mocowania. Spośród dwóch lub trzech fotelików o identycznych ocenach należy wybrać ten, który daje się najciaśniej i najbardziej stabilnie zamocować w samochodzie.

 

42.    Czy ocena fotelika z 2007 roku jest nadal aktualna?

Im nowszy jest dany fotelik, tym zastosowane w nim standardy bezpieczeństwa są wyższe. Ponadto, w 2007 roku zmieniły się znacząco standardy testowania fotelików w testach konsumenckich. Nie można więc z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że fotelik z oceną 4, uzyskaną w testach w roku 2006 jest tak samo bezpieczny jak fotelik z taką samą oceną testowany np. w 2008 roku.

 

43.    Co składa się na ocenę ogólną fotelika?

Ocena ogólna jest tzw. średnią ważoną. Opiera się w dużej mierze na ocenie za bezpieczeństwo. Uwzględnia jednak dodatkowo oprócz wyniku crashtestu dwa ważne czynniki. Po pierwsze: uwzględnia możliwy negatywny wpływ niewłaściwego montażu fotelika w samochodzie, spowodowany skomplikowaną konstrukcją oraz niedostatecznym oznakowaniem i/lub niezbyt klarowną instrukcją obsługi. Po drugie: uwzględnia bieżącą wiedzę z dziedziny biomechaniki zderzeń i analiz wypadków samochodowych.

 

44.    Czy dziecko w używanym foteliku jest tak samo bezpieczne, jak w nowym?

Zdecydowanie odradzamy używania fotelika nabytego z tzw. drugiej ręki, ponieważ nigdy do końca nie wiadomo, co się z nim wcześniej działo. Fotelik mógł brać udział w wypadku lub stłuczce. Jedynym wyjątkiem od tej reguły (lecz nie bez ryzyka) może być zakup fotelika od najbliższej rodziny lub dobrych znajomych. Fotelik, który uczestniczył w wypadku, powinien zostać wymieniony. Może on być niebezpieczny z powodu uszkodzeń, bowiem te nie zawsze są zauważalne gołym okiem. Ekspertyzę takiego fotelika mogłoby przeprowadzić wyłącznie wyspecjalizowane laboratorium, ale jej koszt byłby niestety większy od zakupu nowego fotelika. Producent udziela gwarancji bezpieczeństwa tylko pierwszemu właścicielowi fotelika. Odradzamy eksploatację fotelików samochodowych z grup 0-13 i 9-18 przez okres dłuższy niż 5 lat od daty zakupu. Właściwości produktu mogą niepostrzeżenie ulec pogorszeniu wskutek starzenia się plastiku (m.in. pod wpływem działania promieni słonecznych), co może być niewidoczne. Konstrukcje starsze niż 4 lata nie odpowiadają również obecnym osiągnięciom w tej dziedzinie i znacznie słabiej chronią dzieci. W przypadku fotelików 9-36 kg lub 15-36 kg jest nieco inaczej niż w przypadku poprzednio wymienionych przedziałów wagowych. Foteliki te mają większą wytrzymałość na zużycie i są zaprojektowane tak, aby przez cały okres eksploatacji (10-11 lat) zapewniały dziecku bezpieczeństwo na bazowym poziomie. Producenci ostrzegają jednak, że pozostawianie fotelika w miejscu nadmiernie nasłonecznionym lub w niskich temperaturach może ujemnie wpływać na trwałość materiału, z którego fotelik został wykonany. W związku z tym, gdy fotelik nie jest używany, a może być narażony na któryś z wymienionych czynników, to należy go przed tym chronić. Należy również pamiętać, że bazowy poziom ochrony w większości fotelików z grupy 9-36 kg jest nieporównywalnie niższy niż bezpieczeństwo zapewniane przez najlepsze foteliki 9-18 kg.

 

45.    Czy można używać fotelika bez tapicerki?

Nie używaj fotelika samochodowego bez jego tapicerki, gdyż odgrywa ona istotną rolę w skuteczności Twojego fotelika.

Nie wymieniaj oryginalnej tapicerki fotelika na jakąkolwiek inną tapicerkę, która nie byłaby rekomendowana przez producenta fotelika. Tapicerka stanowi integralną część urządzenia. Produkty są testowane, aby zapewnić Twojemu dziecku całkowite bezpieczeństwo i komfort.

Używaj wyłącznie akcesoriów sprzedawanych i zaaprobowanych przez producenta danego fotelika. Korzystanie z innych akcesoriów może być niebezpieczne.

 

46.    Co to jest homologacja i-Size (UN ECE R129)?

Co to jest homologacja i-Size (UN ECE R129)?

 

47.    Czy mój samochód jest przystosowany do homologacji i-Size?

Każdy nowy samochód przystosowany do i-Size powinien mieć znak przedstawiony poniżej. Niestety znak ten może być umieszczony w niewidocznym miejscu, więc istanieje możliwość przeoczenia znaku.

Logo  i-SizeLogo  i-Size

 

Pytania dotyczące wózków dziecięcych:

 

1.    Jak wybrać właściwy wózek dziecięcy?

Właściwy wózek należy wybierać sugerując się najlepiej własnym stylem życia. Inne potrzeby mają rodzice często wybierający się na spacery po lesie a inne ci którzy lubią chodzić po centrach handlowych, innych wózków potrzebują osoby podróżujące komunikacją miejską a innych rodzice posiadający samochody, innych wózków potrzebują rodzice mieszkający w domkach czy wieżowcach z windą a inne rodzice mieszkający w bloku na 3 piętrze bez windy, różne potrzeby mają też rodzice często podróżujący po świecie a inne ci, którzy wolą zacisze własnej okolicy. No i w końcu ważny jest też indywidualny gust i płeć dziecka sprowadzające się do wyboru odpowiedniego kształtu i kolorystyki.

Podstawowym błędem przy wyborze wózka jest ślepe przyjmowanie opinii negatywnych jak i pozytywnych innych internautów bez zwrócenia uwagi na nasze oczekiwania, na nasz indywidualny, specyficzny sposób użytkowania wybranego modelu wózka.

Warto kupić porządny, trochę droższy wózek, niż zaoszczędzić na początku, by potem się okazało, że pojazd się zniszczył i trzeba kupić nowy. Kupno dwóch wózków jest na pewno droższe niż jednego.

 

2.    Jaki typ wózka jest najlepszy?

Dla nowo narodzonego dziecka najbardziej optymalnym rozwiązaniem na sam początek będzie wózek głęboki, zwłaszcza gdy dziecko rodzi się jesienią lub zimą - wózek głęboki lepiej chroni od zimna i opadów. Po około 7-8 miesiącach można rozważać zakup spacerówki, gdy dziecko przestanie się mieścić w gondoli, lub gdy nie będzie już potrzebowało (ani chciało) podróżować w pozycji leżącej. Moment, w którym można zmienić wózek na spacerowy, nie jest oczywiście stały i zależy od tempa rozwoju dziecka.

Jeżeli tylko jesteście w stanie, postarajcie się zakupić wózek wielofunkcyjny, składający się i z gondoli i ze spacerówki, pozwalający także na dopięcie fotelika samochodowego. Zazwyczaj rozwiąże to problem i oszczędzi wydatków w przyszłości.

 

3.    Jak dobrać wymiary i ciężar wózka?

Koniecznie weźcie pod uwagę rozmiary wózka oraz rozmiary złożonego stelaża - czy nie będzie zajmował za dużo miejsca w mieszkaniu i czy zmieści się do bagażnika samochodu. Weźcie pod uwagę, że z wózkiem co jakiś czas (a być może nawet codziennie) trzeba będzie wychodzić lub schodzić po schodach - być może warto wybrać wózek mały, lekki i poręczny, kosztem innych udogodnień?

Innego wózka będą potrzebowały osoby które mieszkają na wyższych kondygnacjach budynku z wysokimi, stromymi schodami, a innego modelu potrzebować będą osoby mieszkające w parterowych budynkach mieszkalnych z garażem i ogrodem. W pierwszym przypadku przyszła mama codziennie będzie zderzać się z problemem wagi wózka zmuszona do znoszenia lub wnoszenia ciężkiego wózka po wąskich i stromych schodach, a mama z domem i ogrodem może problemu wagi wózka w ogóle nie zauważyć.

Wybierz wózek w miarę lekki jeśli będziesz zmuszona(-y) nosić go codziennie w górę i w dół. Jeszcze się go nadźwigasz i wspomnisz moje słowa. Jeśli masz do wyboru wózek zachwycający, ale ciężki, to wybierz mniej zachwycający a lżejszy. Zwłaszcza jeśli mieszkasz na trzecim piętrze bez windy, a na klatce schodowej wózka zostawić nie możesz, bo ci go w bardzo szybko ukradną. Ponadto w przyszłości unikniesz problemów z kręgosłupem: wiele matek nie zdaje sobie sprawy, że dźwigając ciężki wózek robi sobie krzywdę i 10-15 lat później efekty tego będą przerażające.

 

4.    Jakie koła w wózku są lepsze?

Duże koła wpływają niekorzystnie na rozmiary i masę wózka, ale są nieocenione w zimie i przy pokonywaniu nierówności. Koła skrętne znacznie ułatwiają manewrowanie. Wózek koniecznie powinien jeździć cicho i miękko, musi mieć również mocne hamulce.

Wszyscy wiemy, jak najczęściej wyglądają polskie chodniki i ulice. Żeby więc codzienne spacery z dzieckiem nie przerodziły się w traumę, wózek powinien mieć spore pompowane kółka. Wielokrotnie widziałam, jak Matki-Polki klęły na czym świat stoi, próbując zjechać z wielce krzywego krawężnika wózkiem, który co prawda miał super-hiper gondolkę, ale kółeczka zupełnie symboliczne. Nie dość, że kolebało się to na boki, to jeszcze trzeba było sporo siły włożyć, żeby pokonać naturalne przeszkody architektoniczne. Należy unikać wózków, które tylne kółka mają większe, a przednie mniejsze. To naprawdę może stanowić problem.

Te duże kółka nie mogą być jednocześnie za szeroko rozstawione. W przeciwnym wypadku sprzęt okrutnie zemści się na Tobie przy próbie skorzystania ze środków komunikacji miejskiej. Będziesz miała poważne problemy, żeby władować wózek z dzieckiem do autobusu lub tramwaju. Jeśli często korzystasz z tego typu transportu lub często odwiedzasz galerie handlowe to przydadzą się mniejsze koła najlepiej z opcją obrotową, aby łatwiej było wózkiem manewrować w tłumie.

Poruszanie z wózkiem znacznie ułatwiają skrętne kółka. Pomogą ci szybko i łatwo omijać dziury w chodnikach i na przykład psie kupy.

Upewnij się, że można zdjąć lub złożyć koła w wózku. Taka opcja przyda się, gdy będziesz chciał(-a) spakować wózek do samochodu.

 

5.    Czy gondola w wózku powinna być mniejsza czy większa?

Dziecku musi być w niej wygodnie, a więc jej długość od wewnętrznej strony nie powinna być mniejsza niż 80 cm. Dziecko szybko rośnie i w zbyt małej gondoli może się w krótkim czasie nie mieścić, ponadto jeśli na spacery wybierasz się zimą to pamiętaj, że kombinezon i dodatkowe kocyki też zabierają sporo miejsca. Sprawdź, czy spód i boki są usztywnione a wykończenia - miękkie. Jeśli zaś planujesz przewożenie dziecka samochodem, wybierz gondolę z zaczepami do przypinania pasów bezpieczeństwa. Do transportowania w samochodzie warto mieć gondolę składaną.

 

6.    Jaki stelaż powinien mieć wózek?

Najważniejszą cechą stelaża krzyżakowego jest miękkie zawieszenie, pozwala on bujać dziecko ale po złożeniu zajmuje dość sporo miejsca. Stelaż teleskopowy natomiast po złożeniu stoi samodzielnie, ma amortyzowane koła i nie powinien być używany zbyt często do bujania.

Kupując wózek zwróć uwagę na jakość materiału, z którego jest zrobiony stelaż. Plastik jest lżejszy, ale dużo mniej wytrzymały na uderzenia, uszkodzenia, a także temperaturę. Aluminium jest nieco cięższe, ale znacznie bardziej wytrzymałe. Jeśli nie zależy nam na lekkości wózka, możemy zdecydować się na stelaż stalowy, zdecydowanie najbardziej wytrzymały.

Warto kupić wózek, w którego stelaż da się wpiąć fotelik (zwykle tej samej marki) – to bardzo wygodne zwłaszcza na krótkich dystansach.

 

7.    Czy warto dobierać akcesoria do wózków?

Właściwie każdy dodatek do wózków jest na wagę złota.

Parasolka i rozkładany daszek chronią dziecko przed nadmiernym słońcem. Ochraniacz na nóżki zadba by naszemu maleństwu było ciepło. Pelerynki zapobiegną przemoczeniu i rozchorowaniu się dziecka. Pałąk i szelki zadbają o bezpieczną jazdę naszej latorośli. Zaś dodatki w postaci kieszonek, kosza czy torby na zakupy umożliwi przewożenie akcesoriów niezbędnych dla malucha podczas spaceru, a w trakcie zakupów znacznie ułatwią nam życie, bo nie będziesz musiał(-a) się martwić, że zakupy powypadają, albo że musisz jedną ręką pchać wózek, a drugą dźwigać siaty. Ochraniacze na koła też się przydają w przypadku pakowania wózka do samochodu lub trzymania wózka w mieszkaniu - unikniesz dodatkowego sprzątania.

 

8.    Wózek spacerowy z kierunkiem jazdy w przód czy w tył?

Najlepszym rozwiązaniem jest wózek dwukierunkowy. Póki dziecko jest małe woli w trakcie spaceru oglądać swojego rodzica, a opiekun jest spokojniejszy, bo może na bieżąco monitorować swoje dziecko, natomiast gdy malec podrośnie chce zwiedzać świat i interesuje się wszystkim co jest dookoła. Ponadto fakt, że w trakcie jednego spaceru dziecko chciało oglądać świat nie znaczy, że każdy spacer będzie taki sam. Warto mieć możliwość zmiany by zapewnić lepszy komfort sobie i dziecku.

 

9.    Czy warto mieć regulowaną rączkę w wózku?

Jeśli pomiędzy tobą a partnerem jest spora różnica wzrostu, będzie wam potrzebny wózek z regulowaną wysokością rączki. Ponadto każdy z nas jest innego wzrostu i warto ustawić rączkę na takiej wysokości by się nie przygarbiać co jest ważne dla kręgosłupa i jednocześnie nie mieć rąk zbyt wysoko by ramiona nas nie bolały.

 

10.    Spacerówka z rączką podwójną czy pojedynczą?

Większość spacerówek jest produkowanych z rączką pojedynczą, natomiast w parasolkach są zazwyczaj dwie rączki. Dwie rączki powodują, że wózek jest lżejszy niż z rączką pojedynczą, ale jednocześnie trudniej nim manewrować, zwłaszcza w sytuacji, gdy jedną rękę mamy zajętą siatką z zakupami lub prowadzimy za rękę nasze dziecko.

 

11.    Czy mogę zabrać moją spacerówkę do samolotu?

Większość linii lotniczych pozwala na przewóz jedynie pojedynczej, małej i w pełni składanej spacerówki (5-7 kg) w kabinie pasażerskiej. W większości przypadków trzeba nadać wózek w punkcie odprawy. Sugerujemy wcześniejsze zasięgnięcie informacji o szczegółowych zasadach u danego przewoźnika, gdyż mogą się one różnić w zależności od linii lotniczej.